پنج‌شنبه 26 سپتامبر 2019 در 10:26

تعمیر cnc را میتوان یکی از شاخه های اصلی کنترل  و ماشین آلاتcnc دانست.

در تعمیرات سی ان سی چند نکته باید رعایت شود: شامل ساختار الکترونیکی،برقی و

ساختار و شناسایی کامل مکانیک هم لازمه و پیش نیازفعالیت در این زمینه می باشد.

در تعمیرات سی ان سی میتوان به تعمیر قسمت تارت ابزار تراش اشاره کرد که

استهلاک در این زمینه در واقع همان تعویض ابزار اتوماتیک است.ماشین تراش

در این قسمت به علت تعویض  مداوم ابزار در برنامه به صورت مکانیکی و

یا الکترونیکی تحت تاثیر است و رفع عیب آن قبل از خرابی حائز اهمیت است و

باید پیشگیری شود.

عدم سرویس و نگهداری از دلایل اصلی فرسودگی زود هنگام است و باعث توقف

ماشین CNCمیشود.عدم توجه به این امر و یا اپراتورهای متصدی ماشین یا از مدار

خارج میکنند و به صورت تک ابزار به ادامه کار میپردازند و یا در بعضی مواقع

کاملا باز کرده  و از مدار خارج میکنند که این امر کاملا غیر اصولی و غیر استاندارد

میباشد.

ماشین CNCبا تعویض ابزار اتومات و عکس العمل سریع آن معنا دارد و راندمان

بسیار بالای تارت یا همان تعویض ابزار در پیشبرد قطعات ماشین کاری شده به صورت

یکدست و بدون دخالت نیروی انسانی وصرفه جویی وقت و سطح کیفی ماشین کاری

در الویت اصلی قرار دارد.

ما در این مبحث به این امر میپردازیم که چگونه میتوانیم از خرابی تعویض ابزار

جلوگیری کنیم .در واقع سرویس و نگهداری قبل از خرابی صد در صد تعویض

ابزار

تعویض ابزار در ماشین های CNCمتفاوت است ولی ساختار آن تقریبا شبیه به هم است

تارت یا همان تعویض ابزار ماشین به سه دسته تقسیم میشود:

تارتهای با موتورهای AC و قفل کن مکانیکی  در این مدل تعریف ابزار در برنامه

موتور تعویض ابزار تحریک شده و به صورت CW به صورت پالس گرد ساعت به

چرخش درآمده و هنگامی که به ابزار هدف رسیده متوقف میشود  وبه صورت CCW

مخالف عقربه های ساعت تعویض دور میکند و به صورت مکانیکی قفل میگردد.

وبه لیمیت قفل ابزار رسیده و خاتمه موقعیت CCW که دستور متوقف شدن آن  توسط

لیمیت سوییچ و یا سنسوری که در حد انتهای قفل کن مکانیک تارت نصب میگردد

متوقف میشود و دستور اتمام پروسه تعویض ابزار را اعلام میکند  و اپراتور مجاز است

به ادامه کار ماشین ویا دستور ابزار بعدی را بدهد.

در کل این نوع تعویض ابزار ها یکطرفه میباشد که در واقع به یک سمت چرخش ابزار

میباشد و به یک سمت دیگر آن که معکوس حرکت به جلو میباشد قفل ابزار است که

یکی از رایج ترین سازنده آن در ماشین های قدیمی روسی میباشد و در ماشین های

چینی،تایوانی و هندی موجود است.

وحال سوال این است که چگونه ابزار مورد نظر را پیدا میکند که وقتی متوقف میشود و

ابزاری که داخل کنترلر تعریف شده با ابزاری که روی تارت نصب شده یکدست برای

خواندن ابزار به چند روش میتواند باشد.

به صورت Readrelay،لیمیت سوییچ،سنسور و اینکودرهای مطلق که رایج ترین در

نوع تارتهای یکطرفه لیمیت  سوییچ و Readrelay میباشد که برای قفل ابزار یک

لیمیت سوییچ در قسمت انتهای تعویض ابزار کار گذاشته میشود که وظیفه ی خواندن

ابزار مور نظر را داشته باشد که به تعداد هر ابزار یک عدد لیمیت سوییچ و یک عدد

هم برای قفل ابزار در نظر گرفته میشود و در بعضی از آنها Readrelayکه حساس

به آهن ربا میباشد به صورت مگنتی عمل میکند که کارایی هر دو یکی میباشد

که بسته به موقعیت ابزار  شرکت سازنده در ماشین تعبیه میشود.

 

برچسب ها:



اظهار نظر

*